Linsgryta

Här kommer ett litet recept från en student som är trött på pluggandet för stunden.

Linsgryta trodde jag aldrig att jag skulle stoppa i munnen men oj oj oj. Det här slår all annan mat med hästlängder! Maträtten är helt vegetarisk och fruktansvärt god. Det står i receptet att det är för 4 personer men när jag ätit en portion får jag ungefär 5-6 matlådor över. Billig och nyttig studentmat alltså som är god att värma!


Linsgryta - 4 portioner

3 dl okokta röda linsar
2 rödlökar
2 vitlöksklyftor
1 röd chilifrukt
2 msk olivolja
3 dl vatten
2 msk grönsaksfond
2 burkar krossade tomater (à 400 g)
½ tsk timjan
1 röd paprika
150g fetaost
1 kruka färsk basilika (fast när jag inte har det strör jag bara lite torkad basilika på innan jag kör in det i ugnen)salt + svartpeppar

 GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 225º.

Koka linserna i saltat vatten ca 5 min. Häll av och låt rinna av i sil.

2. Skala och hacka lök och vitlök.

Dela chilin, skrapa bort fröna och finhacka. Fräs lök och chili i olja på medelvärme tills löken mjuknat. Tillsätt de kokta linserna, vatten, fond, krossade tomater och timjan. Koka ihop i 5 min. Tillsätt 1 tsk salt och 1 krm peppar.

3. Häll över allt i en stor/två mindre ugnssäker form.

4. Skär paprika i mindre bitar och lägg i formen, strö över smulad fetaost.

5. Baka i mitten av ugnen 10 min. Garnera med färsk basilika efteråt (om du inte haft torkad basilika innan) och servera gärna med ett gott bröd till.

 
Innan och efter ugnen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0